بارها پیش می آید که در حین حفاری در قلعه ها به چاهایی برخورد می کنیم که کار حفاری را سخت و گاها متوقف می کند و در بسیاری از این موارد حفاری چاها سخت و دشواره و خطرناک و اکثرا ریزشی هستند که جان حفاران را تهدید می کند. حال ببینیم که این چاها چگونه باید حفاری و رمز گشایی شوند.
در قدیم از بعضی از چاه ها به عنوان پناهگاه و راه های ورود و خروج قلعه ها و تپه های باستانی که به عنوان قبرستان و یا حتی قلعه های خاکی دیدبانی بود استفاده میشد .شما در اکثر مکانها این چاه هارا مشاهده میکنید که کاملا خشک هستند و به این می اندیشید که این چاه برای چی بوده در صورتی که کاملا خشک است
کاربرد چاه در گذشته
در گذشته به دلیل جنگ های مکرر و حمله دزدان و دولت های بیگانه و حتی جنگ های داخلی به قلعه های نظامی اساتید و معماران به این فکر افتاند که در این قلعه ها راهی را طراحی کنند که در موقع حمله و یا فتح قلعه بتوانند راه فرار ی برای افراد سلطنتی داخل آن داشته باشند و یا از آن به عنوان پناهگاه اسفاده کنند که دشمن هم به ان شک نکند پس این چاه ها را طراحی کردند و خوب هم جواب داد و کسی هم به این چاه ها شک نمیکرد و همه آن را به عنوان چاه خشک شده و یا از کار افتاده می پنداشتند و همین باعث شد که کم کم این طرح در قدیم جا بیفتد و از آن به عنوان چیزهای دیگه هم استفاده شود به خصوص مخفی کردن دفینه در این چاها .
طراحی چاهای قدیمی که به منظور محل دفینه استفاده می شده بسیار متفاوت بودند که در ادامه به آن می پردازیم.در این چاه ها قانون خاصی رعایت میشد که یک نمونه آن عمق مشخص آن بود که یا ۱۳ متری بود یا ۳۳ متری و تعداد کمی هم ۶ متری و نمونه دیگر آن طرح ساختار آن بود که به صورت قیفی یا گرد و یا مستطیلی بود و راهی از زیر این چاه ها باز میشود که در اول به صورت اتاقی خالی میباشد که بعضی از این اتاق ها تو در تو و بعضی هم طاق دار هستند ولی قانون اکثر آنها یکی است و از پشت یا سقف اتاق راه باز میشود و به راه و یا تونل متصل میشود جلوی اکثر این تونل ها سنگی عظیم نهاده شده که راه را مسدود کرده و اول راه به صورت شتر گلویی میباشند که آب به داخل نفوذ پیدا نکند و در ادامه راه تله و در آخر هم به اتاق اصلی که اتاق دفینه میباشد راه پیدا میکند .یک سری از این چاه ها در کمره بار دارند قسمتی که قیفی شکل است و رنگ و یا آجر در آن قسمت فشرده تر است . و از نشان خاصی در آن استفاده میشود مانند کمان و فلش و … .
نشانی که در بالا برای این چاه ها استفاده میکنند به چند صورت است :
۱- درخت قدیمی و کهنسال که چاه در زیر درخت و یا جلوی آن است و یک قبر هم در جلوی درخت وجود دارد و قبر متعلق به آخرین شخصی است که جانش را در این راه گرفتند که مکان فاش نشود .
۲- وسط قلعه های خاکی عظیم و یا کنار قلعه های واقعی نظامی و کنار سنگ های عظیم الجثه . آثاری که نشان دهنده این چاه ها میباشد علامت مربع روی سنگ به صورت فرو رفته و یا سوراخ به صورت تکی روی سنگ های تراش خورده میباشد . اکثر این چاه ها هم به صورت دست چین با حاک پر شده اند .
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: تپه های باستانی,تومولوس ,چاه آب,چاه خالی, چاه قلعه, چاه های دفینه, دفینه چاه, دفینه قلعه ها, راه تومولوس, راه ورودی قلعه, کاربرد چاه در گذشته, گنج داخل چاه ورودی, تومولوس
در بسیاری از نقاط ایران گوردخمه های فراوانی دیده می شود که بر اساس باور های دوران زرتشتیان ساخته شده و امروز بسیاری از آنها سالم و بکر در سینه کش کوه ها دیده می شود.در ایران باستان ، زرتشتیان معتقد بودند که نباید جنازه ها دفن شوند چون باعث آلودگی عناصر چهار گانه طبیعت (آب ،باد،خاک و آتش )می شود بنابر این از دخمه ها برای جمع آوری و نگهداری اجساد استفاده می کردند.
بخشهای مختلف دخمه
۱-جاده دخمه؛ ۲- درب سنگی یا آهنی دادگاه؛ ۳- كتیبه دخمه؛ ۴- حلقه مردگان مرد؛ ۵- حلقه مردگان زن؛ ۶- حلقه مردگان كودك؛ ۷- استودان (استخوان دان) یا سراده
پس از آن كه بدن مرده را به درون دخمه می گذارند، پرندگان لاشخور در مدت كوتاهی كه از یكی دو ساعت بیشتر نمی شود، همه گوشت بدن مرده را می خورند و استخوان ها را باقی می گذارند.
پس از این كه گوشت مرده، خورده شد، ماموران دخمه، استخوان های خشك شده را در چاهی كه در وسط دخمه قرار دارد می ریزند و روی آن آهك و گوگرد یا تیزاب می ریزند تا {استخوان ها} بسوزد و خاكستر شود و به وسیله آب باران به چهار چاهی كه در چهار طرف چاه اصلی است برود.
بدنه چاه اصلی با سنگ و سیمان پوشیده شده است تا مادام كه استخوان ها در آن جا است و هنوز به وسیله آهك و گوگرد متلاشی و پاك نشده، میكروب به خارج سرایت نكند. بعد از آن كه استخوان ها، خاكستر و ضد عفونی شد، به وسیله آب باران شسته شده و به چاه هایی كه ته آن ها از شن پوشیده شده می رود و در حالی كه در وسط راه از چند دستگاه صافی و پاك كننده نیز رد می شود به زمین فرو می رود.
بنا بر عقاید زرتشتیان دفن مردار موجب آلودگی عنصر مقدس خاک میگردید.دیده شده که بسیاری از مردگانی را که در قدیم در دخمه میگذاردهاند، روزهای بعد زنده شده و به میان جماعت بازگردانیده میشدند!
این موضوع هم لازم به ذکر است که در دین زرتشت ناراحتی و شیون برای مردگان کاری ناپسند و شدیدا منع شده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آیین تدفین, استخوان دان, استودان, دخمه, دفن زرتشتیان, زرتشتیان, قبر گبری, گبریان, گوردخمه, گوردخمه زرتشتی
مرگ مرموز ترین ،ناشناخته ترین ومهم ترین درد بشر در طول تاریخ بوده است،او برای دست یابی به جاودانگی، تلاش زیادی کرده و به ایجاد بناهای باشکوهی دست زده که بخش قابل توجهی از آنها پا برجاست. در مقاله” آرامگاه در ایران[۱]”بطور مفصل به بررسی آرامگاه هاو بناهای آرامگاهی دوران پیش از تاریخ ،مادها، هخامنشیان ،پارتها ،ساسانیان و دوره اسلامی پرداخته که در اینجا از تکرار آن خودداری کرده و در این مطلب به معرفی چند گورستان تاریخی اکتفا می کنیم.
همانطور که در زندگی اجتماعی واقعیت هائی چون اختلاف طبقاتی،قشر بندی اجتماعی و جنسیت بسیار تعیین کننده هستند در گورستان نیز، این عوامل بصورت بارزی خود نمائی می کنند به عنوان نمونه بناهای یاد شده در بالا برای افراد برگزیده ساخته می شدند و مردم عادی از آنها بی بهره بودند.ولی مردم نیزبرای ماندگاری، راه خود رایافتندو با توجه به اینکه سنگ مصالحی با دوام و مقاوم است از آن برای نشان گور خود استفاده کردند. سنگ های گور تندیس های متنوعی هستند که در نقاط مختلف به شکل های گوناگون دیده می شوند. شکل ها، نقش ها و نوشته های روی سنگ های گور دنیائی از ناگفته ها را در دل خود پنهان کرده اند بطوری که پژوهش بر روی هر گورستان بطور کامل و مجزا ضرورت دارد. اصولا”گورها و روش تدفین در هر سرزمین و در هر دوره تاریخی، نشانگر نوع اعتقادات، آداب و رسوم، سنت ها و باورهای یک قوم یا مردم یک سرزمین بوده ،گورهای کشف شده درمحوطه های تاریخی ،پژوهشگران را به کوره راههای متروکه تاریخ راهنمایی می کنند و به پرسش های آنان پاسخ می گویند.
برخی از سنگ گورها که بیشتر به دوران اسلامی تعلق دارند دارای تزئینات ویژه ای شامل آیات قرآنی با خط کوفی ونقش های تزئینی و اسلیمی وگاهی مشبک هستند، هر چند که آن تزئینات، تجملی در حد بناهای گفته شده ندارند، ولی آنها نیز به اقشار برگزیده جامعه تعلق داشته اند به عنوان مثال می توان سنگ گورهای تکیه هفت تنان شیراز، سنگ گورهای عمارت باغ نشاط لار، سنگ گور موجود در مقبره شیخ کلخوران اردبیل و یا سنگ گور”ابی سعدبن محمدبن احمد کدوک” که در موزه متروپلیتن نیویورک نگهداری می شود رانام برد، ولی در این پژوهش بیشتر به نمونه های مربوط به عموم مردم پرداخته شده است.
همانطور که گفته شد سنگ گورها بسیار متنوع هستند و آن ها را می توان به ترتیب زیر طبقه بندی نمود:
۱- سنگ گورهای افقی که هم سطح زمین بوده و گاهی از سطح زمین کمی بلند تر هستند مانند بسیاری از گورهای استان مرکزی. این سنگ گورها بیشتر برنگ سیاه،خاکستری وگاهی سفید هستند.
۲- سنگ گورهای عمودی یا محرابی که بیشتر شکل منظمی دارند مانند گورستان هفشجان، سفید چاه، تربت جام، تایباد و بستک.
۳- سنگ گورهای عمودی ساده و بدون نقش مانند نشتیفان.
۴- سنگ گورهای صندوقی مانند سنگ گورهای هفشجان، عمارت نشاط لار، مقبره شیخ کلخوران اردبیل، تکیه هفت تنان شیراز و بستک لارستان.
۵- سنگ گورهای تندیس وار مانند شیر، قوچ، اسب و انسان سنگی که به ترتیب در خوزستان، هفشجان، چا لشتر و مشکین شهر موجود است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: انواع سنگ قبر, سنگ مقبره, قبر گبری, نماد قبر
در گذشته برای مخفی کردن دفینه های خود از اصول و مبانی خاصی استفاده می کردند تا از این طریق به بهترین نحوه برای نگهداری از اموال خود محافظت کنند این اصول بسته به دوره تاریخی ،مناطق جغرافیایی و آداب رسوم ملت ها و اقوام مختلف متفاوت هستند.
یهودیان= شمال شرق و جنوب شرق غیر یهودیان= شمال غرب و جنوب غرب
و اما در جهت های دیگر نیز استفاده میشده مثال شمال-جنوب-شرق-غرب و عمدتا بر این منوال بوده :منازل-عبادتگاه-سد-چاه-حدود بین قبایل
اشاره ها بر ۳ نوع تقسیم می شوند
-۱ اشاره های توجیهی
-۲ اشاره های تکمیلی
-۳ اشاره های تثبیتی
اشاره های توجیهی در دفینه یابی :
مسافت و طول هدف تا اشاره با دلایل معین مشخص شده که میتوان به این اسامی اشاره کرد عقرب-پای حیوانات و انسان یک جوغن (منظور از جوغن مربع دایره مستطیل و غیره میباشد) مارمولک-پرندگان و شتر را نام برد
اشاره های تکمیلی در گنج یابی :
اشاره های تکمیلی به نوعی وابسته به اشاره های توجیهی هستند و در واقع بعد از مشخص کردن مسافت و متراژ اشاره های توجیهی میشود به اشارهای تکمیلی رسید که در بعضی اوقات تا ۱۸۰ درجه مسیر را تغییرمی دهند و ممکن است که هیچ گونه اشاره و نشانه ایی برای رفتن به طرف هدف نداشته باشند و در اینجا باید از تجربه و مهارت شخصی استفاده نمود و اشاره های تکمیلی میتوان به این موارد اشاره برد جوغن شامل مربع دایره وغیره- شیار-کله و یا سر میخ-زبان مار-دم عقرب-صلیب و عقرب-یک حرف الفبا در کنار یک عقرب-پای اسب-عکس گوش رو صخره-لاک پشت و مربع های آن
علائم و نشانه های اشاره های تثبیتی در گنج و دفینه :
این اشاره ها بر روی صخره نقش بسته میشوند و هدف زیر و یا در یکی از کناره های اشاره قرار میگیرد و کالً از سه متر مربع بیشتر دورنیست ومعموال درزیر خاک بصورت اتاق قرارمیگیرد و دربعضی اوقات یک سنگ کوچک دیگر بر روی این صخره وجود دارد که از هر طرف به آن نگاه کنید بصورت دایره دیده میشود .
از اشاره های تثبیتی میتوان به این مورد اشاره داشت مار بدون چشم – حرف ال برروی صخره عقرب و یک نشانه اویک حرف اافبا- جوغن و یک صورت انسان- صلیب کوچک که ضلع های آن مساوی باشد سنگ یا صخره روشن تقریبا به قرمز کم رنگ – عکس آهو که سرش روبه پایین است -مرغ همراه با تخم هایش- پا همراه با انگشتان بصورت مساوی- جوغن برعکس- شتر پارک شده یا نشسته که سر آن انحنا دارد- زن حامله- شیاری عمیق که طول آن بیشتر از ۷۰ سانت باشد – و جوغن هایی که شکل خاصی دارند.
اشاره های بیزانسی و یهودی شامل مار- ستاره- شمعدان- هلال ماه شعله آتش- شمشیر و خنجر- مثلث-دایره- شیارقوس دار
اشاره های روم و بیزانس- بیشتر از رموز حیات استفاده می کردند حیوانات شامل – لاک پشت – مارمولک – قورباقه – عنکبوت – سوسمار- شیر- شتر-گوسفند انواع مارها پرندگان شامل- جغد- شاهین -گنجشک و قناری-کبوتر
اعضا حیوانات- سر شیر- سر گوسفند – سرشتر- پای شتر- نعل اسب- پنجه پرندگان – اعضا انسان- صورت دست -چشم – پا – اعضا تناسلی رموز دینی- خورشید – صلیب – تاج – خنجر و غلاف – مثلث – دایره – شیار -شیار قوس دار
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آثارشناسی, جهت یابی در گنج یابی, دفینه یهودیان, گنج ,گنج یابی
برای خنثی کردن تله های فیزیکی و تله های شیمیایی ابتدا باید با محل استفاده از این تله ها آشنا باشیم و بدانیم که از کدام تله در چه قسمتی استفاده شده است تا با یک راهکار مناسب و کم خطر بتوانیم این تله ها را از کار بیندازیم و به سلامت از آنها عبور کنیم.
بیشتر در قسمتهای جنوبی و خشک کشور از دالان استفاده میشده و در شمال و قسمتهای مرطوب کشور کمتر دیده میشه به دلیل رطوبت و اینکه احتمال جمع شدن اب در گذر زمان بیشتر اتاقک با ساروج های ضخیم استفاده میشده و کاربرد اتاقک بیشتر هست.تله هایی که در راهروها به کار رفته میشه بیشتر در کف راهرو طراحی میشده و رانش و نشست کف راهرو دیده شده.
اصولا در دفینه هایی که دالان براشون ایجاد میشده صدرصد دو یا چند راهرو برای گمراهی کاوشگر ایجاد میشده که درانتها درب به شکل پلمپ البته کاذب برای گمراهی شخص ایجاد میکردن .برای گمراه نشدن فقط کافیه به دیواره راهرو دقت کنید و نشانهای وجود تله و درستی مسیرو با کوچکترین نشانها تشخیص بدید .
وجود لباس و ماسک برای کارهای دارای دالان الزامی است و سعی کنید در کنار کارشناس مخصوص کار رو پیگیر بشید در اطراف قلعه ها و کاروانسراها وقتی به این سیستم کاری برخورد کردید اگر در رویه دیواره و ورودی عکس برجسته شتر دیده نشد اون منطقه ربطی به دفینه نداره و کارایی متفاوت با این موضوع داشته پس قبل از وارد شدن مسیر کاملا بررسی بشه
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: تله شیمیایی, تله فیزیکی ,تله مکانیکی, تله های داخل راهروی دفینه, خنثی کردن تله ها, دالان دفینه, راهروی دفینه
چرا درب غارها را پلمپ میکردند برای این منظور مطالب زیادی وجود دارد که در متن زیر به آن می پردازیم . درمورد پلمپها مواردی که جالب هست و باید دانست این هست که چرا اصلا یک شخص بعداز پنهان کردن اموالش باید خروجی رو و یا همون درب رو جوری طراحی کنه که همه متوجه وجودش بشن؟
چرا باید یک فضای برجسته و دایره ای شکل با شیاری در دورش به صورت عمیق ایجاد بکنه مثل عکس پایین که نشان از وجود درب باشه. خیر اصلا اینطور نیست وقتی به چنین موردی برخورد کردید و صاحب مال سعی براین داشته ونیت براین داشته چشم شما سمت این نقطه کشیده بشه شک بر این نکنید یکجای کار میلنگه و فقط نیت بر گمراهی شما نیت بر جلب توجه شما به جای کاذب رو داشته.
یکم درست فکربشه میفهمید بنده با جاسازی مالم نمیام دربو جوری بسازم که شما ازصدمتری متوجه وجود مالی بشید.میام جوری کارمیکنم که کنار درب باشید نتونید تشخیص بدید واین یعنی دربی که درانتها به دفینه میرسه چنین دربی یعنی وجود مال و خزانه.
و اینو باید بدونید تمام دربها و مسیری که شمارو باید به درب برسونه باید نشانه هایی رو داشته باشه مثل سر پرنده و چهارپایان و… .شک نکنید درب ورودی کاملا صاف و همرنگ سنگهای اطراف هست و خیلی تفاوت کوچکر و شاید بتونید احساس کنید .
نکته اصلی اگر بالای دربی مشکوک به ورودی حالت طاقچه وجود داشت و زیر طاقچه جوغن به صورت دهنه به پایین و نگاه به اون نقطه داشت احتمال وجود درب بودن اون نقطه بسیار هست و امیدوار کننده است. اگر کنار درب یک رخ بسیار کوچک حالت نیم رخ نگاه به درب داشت اون نقطه میتونه ورودی باشه و همینطور اگر دور درب با ملاتی به رنگ اهک و دارای دانه های سیاه دیده شد میتونه امیدوار کننده باشه .وهمینطور وجود سنگچین بالای درب که تایبد بر تله بودن داشته باشه واحساس کنید با شروع کار امکان ریختن ومسدود کردن دربو داره میتونه امیدوار کننده باشه ودراخر نود درصد دربها سمت طلوع افتاب قرار دارند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: پلمپ غار, چرا درب غارها را پلمپ می کردند؟, خزانه ,خزانه گنج, دفینه غار ,سرمال ,ورودی پلمپ شده
برای پیدا کردن دفینه های حکومتی و نظامی باید غیر از دانستن روش های دفینه گذاری آنها از آداب و رسوم و مناسک خاص مذهبی آن دوره نیز اطلاعات کامل داشت.
دفینه های حکومتی نظامی همانطوری که از اسمشون پیداست یعنی اموالی عظیم،خزانه ای بزرگ و… که با کمال صبر و حوصله و باهوشی مسیرهای انحرافی و پوچ و دارای تله ایجاد کردند و کارها را بسته اند،
پس باید آشنا بود مثلا کاری که توش به فلان علائم خوردید بدونید داره چه معنی میده،دفینه های حکومتی در باستان و نحوه کاوش این سیستم ها
مثلا درون کاری باید دونست که جسد بدون سر داره چی میگه؟
یا ۷جسد چه معنی میده؟
یا ۶جسد چه معنی میده؟
یا ۴تا پلمپ نما درون غار چه معنی میده؟
یا چاهی درون غار داخلش در دیواره یک سنگ بیرون زده چه معنی میده؟
یا مثلا ساروجی که درون کار دیده میشه آشنایی داشته باشید چه نوع ساروجی هست؟
یا لایه ها رو بدونید که کدوم لایه به هدف نزدیکتون میکنه کدوم دور تر
و…..
که همگی اینها مباحثی هستن که بدون شناخت ودانستنشون یعنی سردرگمی در اعماق زمین و دل غارها
در کارهای مربوط به حکومتی و مذهبی باید یک قدم جلوتر از معمار کار بود.
در کارهای حکومتی نظامی شناخت اصول،و دانستن معنی علائم واشکال درون کارهاست که نقش مهمی در موفقیت داره
یا مثلا کارهایی که مانند سیستم قبر و مقبره که مربوط به حاکمان محلی بود ایجاد شده اند که باید قبرهای قربانی وهمون انحرافی رو باید ابتدا تشخیص داد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: پلمپ غار, در پلمپ شده ,دفینه, دفینه مقبره ها ,دفینه های حکومتی, دفینه های نظامی, قبر گبری, گنج حکومتی, مقبره
دوستان نمونه جایگاه و سنگچین رو میبینید که با چیدمان عالی و کاملا واضح نمایان هست
ببینید قبوری که در این حالت چیدمان کارمیشن اگر شما درکف کار و ادامه دادید و دید که سنگچین ها به همون ترتیب ادامه به پایین دارن در این حالت شما قبرو در دیواره سمت راست دارید
یعنی اتاقک مورد نظر کاملا پوچ است و درست بین این اتاقک قبر خالی و قبر اصلی دیواره سنگچین دو جایگاه رو از هم جدا کرده و شما برای تست اینکه ایا پشت این دیواره فضایی باز و خلع وجود دارد یا خیر کاملا با یک سیم مفتول میدونید متوجه کار بشید و با گذروندن سیم از لای سنگچین به درون و پشت سنگ چین ها اگر فضا خالی باشد سیم به چیزی برخورد نمیکند و اگرهم خاک وجود داشت و بازهم سیم به راحتی و با مقداری فشار کم به داخل نفوذ کرد پس صدرصد قبر اصلی در اونور دیوار پنهان است و خارج از این نیاز به کاوش در نقطه های بیشتر است
دوستان درصورتی شما کف قبور را باید برای کاوش و ادامه کار انتخاب کنید که کف بعداز خاک سرند شده یکهو به یک لایه سخت برخورد بشود و دوبار بعداز ان خاک نرم نمایان میشود پس خارج از این چندان در کف زمان نگذارید
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: دفینه قبر, سنگچین ,قبر خمره ای,قبر سنگچین در گنج یابی, قبر گبری, مقبره سنگچین
در حین حفاری امکان داره که با علائم و آثار زیادی مواجه بشوید که در اکثر مکان ها مشترک است و امکان داره با آثار و علائم و نشانه گنج هم مواجه بشوید که تا حالا نمونه اش را از نزدیک مشاهده نکرده باشید و یا نشنیده باشید . معمولا این آثار برای مکانها و یا هدف های کوچک و متوسط صدق می کند .
بررسی و تحلیل موارد یافت شده کار هر کسی نیست و ایجاد حتی یک تغییر کوچک میتونه ما رو از راه درست منحرف بکنه و تمام زحمات رو به باد بده.
برای رسیدن به گنج بزرگ نیازمند دانستن اصول و قواعدی هستیم که ما را در رسیده و پیدا کردن گنج یاری نماید. برای آشنایی با قوانین اصلی گنجیابی این مقاله را بخوانید.
توجه داشته باشید وجود تخته سنگ، درخت کهنسال، چشمه آب، تپه و تل خاکی، دلیل وجود حتمی و صددرصدی نشانه های گنج و دفینه نیست!
نشانههای گنج بزرگ
بعضی از افراد فکر می کنند که هر تپهای از نشانه گنج است، در صورتی که از نشانه های وجود گنج در یک تپه این است که اولا خاک آن دستی بوده و نباید بکر یا طبیعی و دارای رگه های سنگی باشد.
ثانیا تپه در محلی قرار گرفته باشه که در اون منطقه مشابه اون تپه کم باشد و در نزدیکی اون تپه آثاری همچون درخت کهنسال و چشمه آب و … وجود داشته باشد.
توجه داشته باشید که با دیدن درست آثار و علائم موجود و گمانه زنی درست و اصولی، می تواند شما را از حفاریهای بیهوده و مایوس کننده، تا حدود زیادی نجات دهد!
پس از شروع حفاری نیز توجه داشته باشید که ابتدا باید از خاک سطح عبور کنید و بسته به منطقه مورد نظر (کوهستانی، جنگلی، کشاورزی و …) حداکثر تا عمق ۷۰ سانتیمتر، آثاری همچون ذغال، خشت یا تکه آجر، سنگ رودخانه ای و … تا این عمق، دلیلی محسوب نمیشوند و حدودا از عمق یک متری به بعد است که باید آثار را کم کم مشاهده نمایید، مثل سنگ چین، خاک قبر یا جسد انسان، کوزه سفالی، ذغال چوب یکدست (حداقل ۷ سانتیمتر) و یا گلهای صابونی(روغنی) که در گذشته جهت عایق و جلوگیری از عبور آب و رطوبت و محافظت از اموال مورد استفاده قرار می گرفته و …
اما وجود ذغال چوب یا سنگ هم از دلایل وجود صددرصد گنج و دفینه نیست، چرا که در گذشته امکان داشته چوپانی و یا فردی در آن مکان آتشی روشن کرده باشد و یا سقف چوبی و دیوار سنگی ساختمان و عمارتی بر اثر جنگ یا آتش سوزی فرو ریخته باشد.
آن مکان وقتی تائید میشود که نشانه های دیگر هم وجود داشته باشند و به هیچ عنوان خاک بهم خورده و دارای لکه های مختلف نباشد.
از دیگر نشانه های گنج ، سنگ چین با ملات یا وجود تخته سنگ یا سنگ های تراش خورده بزرگ در عمق حدودی یک و نیم متر به بعد است.
آجر و خشت های خام که بصورت مربع بوده و پلکانی یا منظم و بی دلیل چیده شده باشند بطوریکه مسکونی بودن مکان را تائید نکند، نیز می تواند از نشانه های گنج باشد و …
موارد ذکر شده بالا بخش بسیار کوچکی از مبحث چگونگی شناخت آثار و علائم و نیز چگونگی حفاری صحیح و موفقیت آمیز می باشد که برای شروع، به تمامی علاقمندان تقدیم می گردد.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آثار دفینه ,بوی دفینه, حفاری دفینه ,زغال, سنگ چین ,قبر گبری ,کشف سفال کوزه ,سفالی, گل صابونی, گنج یابی, نشانه های دفینه
حتما تاکنون در اخبار روزنامه ها؛ برنامه های مستند یا هنگام بازدید از موزه ها دیده اید که درباره اشیا مختلف باستانی اطلاعاتی از جمله سن آن شی ارائه می شود. بدون شک برای بسیاری از مردم این پرسش وجود دارد که چگونه باستان شناسان قادر به ارائه قدمت اشیای بعضا چند هزار ساله هستند؟ به طور کلی وظیفه باستان شناسان؛ شناسائی و مطالعه فرهنگ های گذشته از طریق آثار مادی باقی مانده از آن ها با کمک مطالعه و تفسیر این آثار است.
سال یابی نسبی عموما روش تعیین سن اشیا از طریق مطالعه و تفسیر شی بر پایه یافته ها و دانسته های باستان شناسی است. در حقیقت در این روش بر خلاف روش سالیابی قطعی که بر پایه انجام آزمایش های دقیق انجام می شود، باستان شناسان با کمک داده ها و دانسته های پیشین اقدام به تفسیر و تشخیص قدمت اشیا می کنند. روش سال یابی قطعی یکی دیگر از روش هایی است که در باستان شناسی برای مطالعه و تعیین قدمت اشیا و آثار کشف شده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، باستان شناسان با کمک آزمایش های علمی و دقیق می توانند قدمت دقیق و قطعی اشیا را تخمین بزنند. شاید مشهور ترین روش شناخته شده در این بخش ، روش تعیین سن کربن ۱۴ باشد.
در این میان دانستن پیشینه و سن اشیا و آثار باقی مانده ، نقش بسیار مهمی در مطالعه و درک این آثار دارد. به طور کلی در باستان شناسی دو روش کلی سالیابی وجود دارد که عبارتند از: سالیابی نسبی و سالیابی قطعی. در این نوشتار به طور مختصر و ساده به معرفی هر یک از این روش ها می پردازیم.
روش سال یابی قطعی:
روش سال یابی قطعی یکی از روش هایی است که در باستان شناسی برای مطالعه و تعیین قدمت اشیا و آثار کشف شده مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، باستان شناسان با کمک آزمایش های علمی و دقیق می توانند قدمت دقیق و قطعی اشیا را تخمین بزنند. شاید مشهور ترین روش شناخته شده در این بخش ، روش تعیین سن کربن ۱۴ باشد. در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که این روش تنها و تنها برای تعیین سن آثار و اشیا ارگانیک که منشا آن موجودات زنده بوده است کاربرد دارد و برای اشیا غیر ارگانیک نمی توان از روش کربن ۱۴ استفاده کرد.
کربن به طور کلی دارای ایزوتوپ های مختلفی است که یکی از این ایزوتوپ ها، کربن ۱۴ است. در ارتفاع ۶ تا ۱۵ کیلومتری جو زمین ، بر اثر برخورد اشعه کیهانی به اتمسفر زمین ، نوترون هایی با انرژی زیاد تولید میشود. وقتی انرژی نوترونها بین ۰،۴ تا ۱،۶ میلیون الکترون ولت باشد، با برخورد به اتمهای نیتروژن ، کربن ۱۴ ایجاد میکنند.
روش های تعیین سن قدمت آثار اشیاء باستانی توسط باستان شناسان و روش سن یابی باستان شناسی
به طور عادی در بدن تمامی موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان عنصر کربن وجود دارد. این عنصر تا زمانی که آن موجود زنده است، میزان ثابتی دارد و پس از مرگ آن موجود زنده تغییرات مختلفی در بدن وی رخ می دهد که یکی از آن ها تغییر در عنصر کربن است. کربن ۱۴ ، ایزوتوپ سنگین عنصر پایدار کربن است که با تشعشع بتای منفی () ، تبدیل به نیتروژن ۱۴ میشود. انرژی بتای منفی حاصل ، ۰٫۱۵۶ میلیون الکترون ولت به ازای هر مول است:
۱۴۶C β-→۱۴۷N e
در زمان مرگ موجودات زنده این ایزوتوپ های کربن شروع به تغییر حالت داده و با توجه به چرخه نیمه عمر ثابتی که دارند به باستان شناسان کمک می کنند تا قدمت شی مورد نظر تخمین زده شود. در حقیقت نیمه عمر کربن ۱۴ به طور دقیق ۵ هزار و ۷۳۰ سال با ضریب خطای ۴۰ سال است. یعنی پس از مرگ یک موجود زنده ۵ هزار و ۷۳۰ سال طول می کشد تا نیمی از کربن ۱۴ موجود در بدن وی تغییر حالت داده و به مواد دیگری (مانند بنزن ) تبدیل شود. حال کافی است میزان اولیه کربن ۱۴ موجود در یک شی محاسبه شده و سپس اندازه فعلی کربن ۱۴ در آن نیز مشخص شده و با توجه به میزان ثابت ۵ هزار و ۷۳۰ سال، سن شی قابل محاسبه خواهد بود.
البته کربن چهارده تنها یکی از روش های مورد استفاده در سالیابی قطعی است و انواع روش های دیگری نیز در این حوزه وجود دارند که برخی از مهمترین آن ها عبارتند از:
روش آرکائو مگنتیک که در مطالعه گل رس پخته شده و سفالینه ها استفاده می شود. در هنگام پخت، ذرات مغناطیسی آن در راستای قطب شمال قرار می گیرند، می توان زمان پخت آن را محاسبه کرد.
روش دندرو کرونولوژی یا مطالعه حلقه های موجود در تنه درختان.
روش تاریخ گذاری مبتنی بر آمینو اسیدها: روشی است که در آن با مطالعهٔ دگرگونیهای رخ داده در ساختار آمینو اسیدهای موجود در اشیای تاریخی آن ها را از لحظه پدید آمدن تاریخ گذاری میکنند.
روش پتاسیم – آرگون و آرگون – آرگون که یک روش تاریخ گذاری رادیو متریک بوده و عموما برای تعیین سن فسیل ها و بقایای انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این روش تاریخ گذاری اشیای تاریخی بر اساس بررسی نیمه عمر ۱٫۳ میلیارد ساله رادیو ایزوتوپ پتاسیم-۴۰ و فرایند تبدیل شدن آن به رادیو ایزوتوپ آر
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آرکائو مگنتیک, تعیین قدمت اشیای باستانی, دندرو کرونولوژی, روش پتاسیم, سن اشیا, قدمت شی باستانی
نشانه های درب چیست ؟ نشست بی دلیل زمین در شعاع یک یا دو متری ، بر آمدگی بی دلی در شعاع دو متری ، خاک دستی و روشن تر از محل ، سنگی قابل جابجایی که نیمی از آن داخل زمین است ، سنگ های کبود رنگ که با سنگ های منطقه همخوانی ندارد ، بوته هایی که در جهت جریان باد به طور کلی خم شده و ریشه سستی دارند ، بوته های روشن تر از بقیه محل ها و تردد موشهای سفید بزرگ و خاکستری روشن بزرگ و ….. اینها همه نشانه های عمومی درب هستندولی از همه مهمتر …. در باستان ، رسمی وجود داشته که بسیار قوی جریان داشته و اجرا میشده که برای جویندگان راه گشاست
آیین تدفین در باستان لازمه برای پیدا کردن درب ورودی مقبره ها
برای تمامی مقابر ، تاکید میکنم تمامی مقابر ، مکانی می ساختند یا مکانی انتخاب می کردند که بتوانند مراسم مذهبی را اجرا کنند . در این مراسم ها فضایی برای آتش روشن کردن به جهت نور ( مثل جوغنهای افقی ) و فضایی برای تجمع و دعا کردن باید باشد . یک نکته که کمتر به آن پرداخته می شود این است که ایرانیان این مراسم را در حضور نمادها و در جلوی رویت نمادهای مقدس انجام می دادند .
یعنی اگر یک مقبره ها یی که درب آن باز شده باشد را بیابید و در جلوی ورودی به طوری که کمر شما به سمت داخل مقبره باشد متوجه خواهید شد که تمامی عناصر موجود در اطراف ، به گونه ای چیده شده اند که انگار در حال نگاهبانی و یا رویت درب ورود هستند . نمادها در حال نگهبانی یا رویت مقبره هستند .
همانجا یعنی جلوی درب ورودی مکانی بوده که فرد مذهبی آن دوران ، قرار میگرفته و مشغول دعا خواندن و تحویل دادن روح فرد متوفی به خدایان میشده است . پس به راحتی میتوان از این ترفند استفاده کرد تا درب ورودی را یافت .
فرض کنید شما از مقبره بیرون آمدید بهترین منظره برای شما کجاست و یا بهترین نقطه برای نگهبانی دادن نمادها و رویت نمادها ، کجاست زیرا همه نمادها و عناصر موجود به سمت درب ورود نشانه رفته اند حتی چیدمان سنگها و تراش خوردن سنگها بی دلیل صورت نگرفته است . برای درب ورودی فاصله ای کمتر از ۵ متر با خود مقبره در نظر بگیرید . مقابر عمدتا تونلهای طولانی ندارند .
تونلهای طولانی ، مختص دفینه زاغه و یا غار هاست که معمولا در جلوی درب آنها نگهبان و یا خود سازندگان غار دفن شده اند.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: در مقبره, روش پیدا کردن درب مقبره, قبر سرداری, قبر گبری, مقبره ,مقبره پادشاه
ﻫﺮﻭﺩوﺕ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﻧﮕﺎﺭ غربی ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻭﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺪ ١٤٠ مینویسد:
” ﻣﻄﺎﻟﺒﻰ ﻛﻪ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺎﺭﺱ ﻫﺎ ﮔﻔﺘﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﭘﺲ ﻣﻴﮕﻮﻳﻢ ﺩﺭﻣﻴﺎﻥ ﭘﺎﺭﺱ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺷﻤﺎﺭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﺯ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﻧﻤﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﺣﺘﻴﺎﻁ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻭ ﺭﺳﻮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ و تدفین مادها می باشد.
ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺩﻓﻦ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﺎﻯ ﺑﻠﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎﻥ ﻻﺷﻪ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺣﻴﻮﺍﻧﺎﺕ ﺷﻜﺎﺭﻯ ﺩﺭﻳﺪﻩ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﺍﺣﺸﺎﺀ ﺷﺎﻥ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﺎﻗﻰ ﺑﻤﺎﻧﺪ.
ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻐﺎﻥ ﻣﺎﺩ ﻣﻴﺪﺍﻧﻢ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺭﺳﻢ ﺭﺍ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ . ﺍﻣﺎ در مورد ﭘﺎﺭﺱ ﻫﺎ به نوعی پنهانيست…”
بنا به گفته ﻫﺮﻭﺩﺕ ﻭ ﻣﻘﺒﺮﻩ ﻫﺎﻯ ﻣﺘﻌﺪﺩ مادها و ﭘﺎﺭﺳﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﺭﺳﺘﻢ ﻭ ﻧﻘﺎﻁ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﻫﻮﻳﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ مادها و ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﻴﺎﻥ ﻧﻴﺰ چون ﺁﻳﻴﻦ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺑﻪ ﺁﺧﺸﻴﺞ ﻭﺭﺟﺎﻭﻧﺪ ﺍﺭﺝ ﻣﻴﻨﻬﺎﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺟﺴﺎﺩ ﺭﺍ در ﺑﻠﻨﺪﺍ به گور ﻣﻴﺴﭙﺮﺩﻧﺪ .
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آیین تدفین مردگان, تدفین پارت ها ,تدفین مادها, تدفین مردگان, قبر گبری, مقبره, هرودوت
وجود سنگ نگاره و علامت کانال بصورت حکاکی کاملا واضح و دارای گودی، در مناطق مختلف، معانی مختلفی داشته که باید با بررسی دقیق منطقه و نیز مشاوره با افراد با تجربه و کار بلد مفهوم آنها را بیابید.
در اینجا معانی و نظریه های مختلف در مورد این نوع سنگ نگاره را به اختصار برای شما شرح می دهم:
۱- در حالت اول می تواند نشان دهنده یک منبع آب آن در نزدیکی محل سنگ نگاره، می باشد.
۲- در حالت دوم می تواند نشان دهنده یک مقبره ( گور دخمه صخره ای ) در آن نزدیکی بوده و این مقبره در داخل یک غار یا اتاقکی صخره ای می باشد و دهانه آن را بسته و پلمپ نموده اند.
در این حالت باید درون کانال حکاکی شده آب بریزید و مسیر حرکت آب به خارج از سنگ، مسیری است که باید به آن طرف رفته تا محل مذکور را بیابید.
۳- در حالت سوم مقبره ای درون یک غار با دهانه کوچک می باشد که خود این سنگ یا صخره در جلوی دهانه ورودی قرار گرفته و راه را مسدود نموده است (توجه داشته باشید که در اینصورت، این نشانه آخر خواهد بود)
۴- در حالت چهارم علامت وجود مقبره ای است، بسته شده که در روبروی آن قرار داشته و محل مورد نظر دارای حداقل دو شیب تند در طرفین می باشد و باید در بالای برجستگی، به دنبال آن بگردید.
۵- در موارد دیگر می تواند نشان دهنده یک سد و محل انباشته شدن آب یا محل جلوگیری از نفوذ آب باشد.
البته در مواردی هم دیده شده است که این نوع سنگ نگاره، اشاره به وجود معدن سنگ و یا محل ورود و شروع محدوده منطقه ای صنعتی در گذشته بوده است.
خرید بهترین فلزیاب های دنیا 09013545415
موضوعات مرتبط: گنج یابی و آثارشناسی
برچسبها: آبرسانی, حکاکی کانال, دفینه غار, سنگ نگاره, علامت کانال, کانال آب, مفهوم سنگ نگاره یا حکاکی کانال در دفینه یابی